Moja mama czarownica: opowieść o Dorocie Terakowskiej/ Katarzyna T.Nowak, Wyd. Literackie 2005
 
Dzisiaj swoje 83. urodziny świętowałaby #DorotaTerakowska
 
"Wierzę w takim raj jak u Borgesa, pełen bibliotek. Ale bardzo bym chciała, żeby ta biblioteka stała na jakiejś łące, blisko wody. Tak, bym co jakiś czas mogła wyjrzeć zza półek, pod nogami miała trawę, a na horyzoncie wodę".
 
Dorota Terakowska, a właściwie Barbara Rozalia Terakowska. urodziła się w 1938 roku w Krakowie i z tym miastem była związana przez całe życie.
 
"Środowisko piwniczne nauczyło mnie nie bać się, być trochę szaloną - niby że jak ci odbije, to niech odbije i już, a komentarze masz w nosie".
 
Uczęszczała do Liceum Muzycznego i Gimnazjum dla dziewcząt, skąd została dyscyplinarnie usunięta. 
 
"Byłam wyrzucana ze szkół, dwukrotnie repetowałam, mając od góry do dołu niedostateczne, z zachowaniem włącznie, a co najgorsze, nie żałuję tego. Całe życie słyszałam, jak mówiono: > Terakowska, z ciebie nigdy nic dobrego nie wyrośnie<".
 
Pisarka dwukrotnie była zamężna. Najpierw poślubiła pianistę Andrzeja Nowaka, później dziennikarza Macieja Szumowskiego. Z każdego małżeństwa ma po jednym dziecku. Z pierwszego – Katarzynę Nowak, zaś z drugiego – Małgorzatę Szumowską, scenarzystkę, reżyserkę i producentkę filmową.
 
Debiutowała w 1986 roku utworem "Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie".
 
"Umiem być sobą. Nie gram nikogo innego. I powiedziałam sobie w 1981 roku, gdy mnie wyrzucano z dwóch redakcji, że resztę życia spędzę w poczuciu absolutnego komfortu [...]. Niech mnie lubią ci, którzy mnie lubią taką, jaka jestem".
 
Szukając książek dla dzieci i młodzieży, w dorobku Doroty Terakowskiej warto zwrócić uwagę na takie pozycje, jak: „Babci Brygidy szalona podróż po Krakowie. Dzień i noc czarownicy”, „Samotność bogów”, „Lustro pana Grymasa”, „W krainie kota” czy „Władca Lewawu”.
 
Dorota Terakowska pisała również książki dla osób dorosłych. W jej dorobku literackim znajdują się takie pozycje dla starszych czytelników, jak: „Próba generalna” – zbiór reportaży, „Dobry adres to człowiek – zbiór felietonów, „Muzeum rzeczy nieistotnych” czy powieść „Poczwarka”, w której młodzi rodzice muszą sobie poradzić z nową rolą.
 
Otrzymała trzy nagrody polskiej sekcji IBBY.
 

Komentarze


Archiwum postów

Pokaż więcej
Copyright © Szesnastka