#ŁączyNasPamięć
W tym DNIU Kasia poleca:

Narzeczona z getta/ Sabina Waszut, Wydawnictwo Książnica
Literatura polska

„Opowieści często ukryte są w przedmiotach, nawet tych zupełnie niepozornych, wystarczy tylko uważnie słuchać [...]. W końcu znalazłam idealny byfyj, stał obok pięknej szafy, która przyciągnęła moją uwagę, mimo że nie mogliśmy jej zabrać. Tego samego dnia usłyszałam opowieść o nieznanym szerzej getcie w Strzemieszycach i Sławkowie i o Żydówce ukrywającej się w szafie. Te opowieści i wydarzenia zlały się w jedno i właśnie tak powstała historia, którą zapragnęłam Państwu opowiedzieć.
Choć moi bohaterowie są fikcyjni, podobnie jak niektóre wydarzenia opisane w książce, powieść zbudowałam na fundamentach prawdziwych miejsc i wydarzeń”.

Tyle słów samej autorki mieszkającej na Śląsku, w której dorobku znajdziemy kolejną powieść umiejscowioną w czasach II wojny światowej, ale również współcześnie. Przedmiotem łączącym epoki i postacie jest stara szafa, która splata teraźniejszość z przeszłością. Przedwojenny mebel nabyty przez młode małżeństwo Basię i Marcina to klucz do tragicznej przeszłości tej bliższej związanej z Basią oraz dalszej związanej z Sarą. Dziewczyna postanawia odszukać pierwotnego właściciela szafy chociaż zdaje sobie sprawę, że nie jest to łatwe zadanie.

Udaje się do Sławkowa, gdzie w okolicznym muzeum napotyka na ślady przeszłości wojennej, tak trudnej dla społeczności żydowskiej. Z płyt nagrobnych i starych dokumentów powoli wyłania się postać Sary, Żydówki zakochanej w goju – synu miejscowego szklarza. Miłość ich wystawiona na próbę w jakże ciężkich czasach przetrwa koszmar holocaustu. Barbara zaś poznając jej historię upora się z traumą własnej przeszłości.

Lektura porusza nasze emocje zwłaszcza w części opisującej drastyczne przeżycia Sary. Warto jednak sięgnąć po powieść opisującą tragizm losów ludzkich spotęgowanych przez wojnę.

Zakończę również słowami autorki: „ […] choć inspirowały mnie prawdziwe zdarzenia, opowieść o bohaterach Sławkowa jest wynikiem mojej wyobraźni. Jeśli któreś ze zdarzeń odbiega od ustalonych faktów historycznych, to jest to efekt wspomnień ludzi, którzy przeżyli gehennę i widzieli ją potem swoimi oczami, opisując tę tragedię w pamiętnikach. Przywołując je na nowo, choć na moment chciałam przywrócić do życia zapomniany świat, z jego magicznym urokiem przedwojennego społeczeństwa. Liczę na to, że odbędą Państwo tę podróż w czasie z przyjemnością”.

Zachęcam do lektury...
Kasia

Komentarze


Archiwum postów

Pokaż więcej
Copyright © Szesnastka